Miksi meidän SUP-laudat ovat niin kalliita?

Viime kesänä Suomenkin SUP-markkinoille saapui uusia lautamerkkejä kuin sieniä sateella. Monet lautamerkit olivat täysin uusia ja tänä vuonna sama trendi on jatkunut. Monipuoliset markkinat ovat äärimmäisen hyvä asia markkinoille usealta kantilta: monipuolisuus mahdollistaa saatavuuden jokaiselle kuluttajalle lautojen ollessa erilaisia ominaisuuksiltaan ja hinnoiltaan. Kalastajan ja Jooga-harrastajan tarpeet lautaa hankkiessa ovat täysin erilaiset. 

Lajin ollessa uusi sisältyy tähän myös huonoja puolia. Uusille harrastajille ei välttämättä ole saatavilla yhtä kattavasti tietoa uusien merkkien ja mallien ominaisuuksista ja suora vertailu voikin olla äärimmäisen hankalaa. Tässä kirjoituksessa käymmekin läpi muutamia tärkeimpiä eroja kalliiden ja edullisimpien ilmatäytteisten lautojen välillä. Näiden tunnusmerkkien avulla on helpompi ymmärtää, mistä ominaisuuksista korkeampi hinta koostuu!* 

1.Valmistus

SUP-lautojen, niin kovien kuin ilmatäytteistenkin kokoonpano on isolta osin käsityötä. SUP-lautailun suosion kasvaessa yhä useammassa aasialaisessa tehtaassa on valikoimaan lisätty myös SUP-lautojen valmistus. Myymiemme merkkien käyttämät tehtaat ovat jo useiden vuosien ajan erikoistuneet juuri SUP-lautojen valmistukseen. Tehdasolosuhteet ovat hyvä työntekijöille ja laatustandardit ovat tiukat. Kaikki laudat testataan useaan kertaan ennen markkinoille pääsyä. Tiivis yhteistyö näiden SUP-merkkien ja tehtaiden välillä mahdollistaa innovatiivisen tuotekehityksen, johon muut eivät pysty vastaamaan. 

 

2. Rakenne

Ilmatäytteiset laudat on valmistettu nk. dropstitch-valmistusmenetelmällä jossa laudan kansi ja pohja on PVC-muovia, ja näiden välissä kulkee tiiviisti hammaslangan paksuisia kuituja. Näiden kuitujen avulla laudan ja kannen väliin saadaan kova ilmanpaine, samalla laudan säilyttäessä muotonsa. Perusajatus valmistuksessa on hyvin samanlainen lähes kaikissa ilmatäytteisissä SUP-laudoissa. Tarkemmin katsottuna erot ovat kuitenkin suuria.

Laudan perusrakenne voidaan jakaa käytännössä kolmeen luokkaan. Ensimmäisessä (yleensä edullisin) muovilaminointikerroksia on vain yksi. Tällä laudasta saadaan edullinen ja suhteellisen kevyt. Huonona puolena on huono kulutuskestävyys (hankaumat ym.), laudan pehmeys, ja pieni ilmanpaine. Yksikerroksinen laminointi usein myös johtaa laudan muodon eli ”sheipin” muuttumiseen, joka saattaa huonontaa melontaominaisuuksia radikaalisti. Yksikerroksinen lauta ei myöskään ole täysin ilmatiivis.

Toiseen luokkaan voidaan laskea laudat joissa laminointikerroksia on kaksi. Valmistusvaiheessa laudan kanteen, pohjaan sekä liimakantteihin lisätään toinen muovikerros. Toinen muovikerros on yleensä leikattu niin että liimauksen kuivuessa se tuo lautaan myös halutun sheipin. Lauta on huomattavasti jäykempi kuin yksikerroksinen, kestää hyvin kulutusta ja kovempia ilmanpaineita. Huonoja puolia tässä valmistustavassa on lisääntynyt paino, sekä valmistuskulujen kasvu. 

Kolmanteen luokkaan voidaan lisätä ”hybridit”, käytännössä tällä hetkellä ainoa valmistaja tässä luokassa on Red Paddle. Näissä laudoissa toinen kulutuskestoa lisäävä kerros kiinnitetään ensimmäiseen kerrokseen jo materiaalin valmistusvaiheessa, jolloin käyttöön saadaan molempien edellisten parhaat puolet: laudat ovat kevyitä, äärimmäisen jäykkiä ja helpompia valmistaa. Perusmateriaali on kuitenkin jonkin verran kalliimpaa, mutta kuitenkin tällä valmistustavalla pysytään lautojen hintahaarukan yläreunan mukana.

Tästä linkistä löytyy lisätietoa erityisesti Red Paddlen innovatiivisesta MSL-teknologiasta.

http://redpaddleco.com/fi/know-how/msl-fusion/

3. Liikkuvat osat

Ilmatäytteisissä SUP-laudoissa on yleensä kaksi liikkuvaa osaa. Venttiili, ja peräevät. Näissäkin on olemassa useita eri valmistustapoja, jotka vaikuttavat laudan kokonaishintaan. 

Ilmantäyttöventtiili on koko laudan herkin kohta. Pienet liikkuvat osat ovat alttiita kulutukselle, hiekalle ja roskille. Venttiilin sisälle päätyy helposti hiekkaa, jolloin venttiilins sisällä oleva tiivisterengas saattaa vahingoittua. Kulutuksen myötä kyseinen tiivisterengas saattaa myös luiskahtaa pois paikaltaan.

Edullisimpien lautojen suurin haitta tulee vastaan tässä. Pieni tiivisterengas on vaihdettavissa oleva osa, joka on n. 0,20€ arvoinen. Tähän renkaaseen on kuitenkin mahdotonta päästä käsiksi, mikäli venttiili itsessään ei ole vaihdettavissa/irroitettavissa. Arvokkaammissa laudoissa venttiilin saa irti näppärästi kierteillä laudan mukana tulevalla työkalulla. 

Kiinteän venttiilin vaihto/korjaus taas on kallis operaatio mikäli oma harrastuneisuus ei siihen riitä. 

Myös eviä ja niiden kiinnitysmekanismeja on useita erilaisia. Red Paddlen suosituimmissa malleissa laudat on liimattu kuunteästi pohjaan kiinni. Tämä tekee laudoista äärimmäisen helppoa! Muissa Red Paddlen ja Starboardin laudoissa on suosittu myös US-Box eviä, sillä näitä eviä on saatavilla myös mm. surf-lautoihin ja purjelautoihin. Näitä eviä on siis saatavilla helposti useita erilaisia malleja, ja kokoja, myös käytettynä. Harvinaisempien evämallien saatavuus varaosina ei ole varmaa, eikä yleensä edullisten lautojen mukana tulevat evät ole kovinkaan korkealaatuisia. 

 

4. Varusteet

Mela, pumppu, kantolaukku, paikkaustarvikkeet, karkuremmi. Yleensä laudan mukana samassa paketissa tulee ainakin kantolaukku, pumppu sekä arvokkaammissa laudoissa myös paikkaussetti. Laadukkaalla pumpulla laudan täyttäminen käy nopeasti, ja lautaan saadaan helposti korkea paine. Red Paddlen ja Starboardin kantolaukut on tehty kestäviksi, ja pohjassa on pyörät kuljetuksen helpottamiseksi. Useat meidänkin tiimiläiset ovat matkustaneet ulkomaille SUP-lautojen kanssa niin että ainoana matkalaukkuna on toiminut nimenomaan SUP-laudan laukku! 

Hyvä mela on jäykkä, kestävä, ja helppo säätää halutessa. Hinnan noustessa paino yleensä laskee, ja hiilikuitumelat ovatkin jo huomattavasti edullisempia alumiinimeloja arvokkaampia. Edullisemman luokan mela on kuitenkin varsin riittävä satunnaiseen harrastamiseen.

5. Turvallisuus

Yksi tärkeimmistä eroista meidän näkökulmastamme on käyttäjän turvallisuus. Edullisten lautojen säästetyt valmistuskulut näkyvät selvimmin laudan rakenteessa. Laudan viimeistely, liimausten tarkkuus, vähäisempi kuitujen määrä josta johtuva paineen jakautuminen pienemmälle alueelle sekä ohuet laminointikerrokset ovat yhdistelmä johon sisältyy omat riskinsä myös turvallisuuden näkökulmasta. Tyynenä kesäpäivänä kokematon meloja saattaa helpostikin päätyä satojen mertien päähän lähimmästä rannasta. Laudan rakenteen pettäessä kannen ja pohjan liimaukset irtoavat keskellä olevasta kuiturakenteesta, ja lauta muuttuu pumpattavaksi banaaniksi. Pahimmassa tapauksessa lauta saattaa tyhjentyä kokonaan.


 

Korkeamman hinnan mukana saat siis rahoillesti vastinetta: mm. viimeistellyn ja mietityn rakenteen, pienet mutta käyttömukavuutta ja käyttöikää parantavat yksityiskohdat sekä turvallisen harrastusvälineen joka oikein käytettynä tuo iloa itsellesi, perhelle ja ystäville useiksi vuosiksi!

 

*Edullisilla laudoilla tarkoitamme yleensä n. 399€-699€ hintaluokassa olevia lautoja. Kalliimmat laudat yleensä sijoittuvat lähemmäs 999€ luokkaa, tosin erityistarkoitukseen valmistetut laudat voivat olla lähempänä 1599€ hintoja.


Jaa